2011-03-24 12:52:32 CAP Program U našoj školi ove školske godine po prvi je put proveden CAP program Udruge roditelja Korak po korakčija je svrha prevencija zlostavljanja djece. Program je tijekom ožujka proveden u 3.abc razredu. CAP program (CAP = Child Assault Prevention) smanjuje ranjivost djece: poučava djecu njihovim elementarnim pravima da budu sigurna, jaka i slobodna informira ih o tome kako prepoznati opasne situacije, i poučava strategijama kojima će povećati svoju sigurnost
CAP PROGRAM PREVENCIJE ZLOSTAVLJANJA DJECE CAP (čit. KAP) program nastao je 1978. u SAD kao odgovor nevladine udruge „Žene protiv silovanja“ na zamolbu roditelja i lokalne osnovne škole u Columbusu, Ohio, da se njihovoj djeci i učenicima pruži emocionalna podrška i preventivne informacije, jer su na vijest o seksualnom zlostavljanju jedne svoje vršnjakinje iz škole reagirala nizom stresnih reakcija. Tako je nastao CAP program kao prvi preventivni program namijenjen djeci. CAP je akronim od Child Assault Prevention (prevencija napada na djecu). CAP program poučava djecu njihovim elementarnim pravima da budu sigurna, jaka i slobodna, informira ih o tome kako prepoznati opasne situacije, i poučava strategijama kojima će povećati svoju sigurnosti na taj način smanjuje njihovu ranjivost koja proizlazi iz nedostatka informacija o mogućim opasnostima i što mogu učiniti da se zaštite njihove bespomoćnosti i nesamostalnosti te ovisnosti o odraslima izoliranosti od izvora podrške i pomoći
Uobičajeno upozoravanje djece o tome što ne smiju činiti i kojih se mjesta moraju kloniti, te sudsko gonjenje počinitelja, premda potrebno, ipak ne predstavlja istinsku prevenciju jer ih ne čini niti sigurnijom niti manje ranjivom. Primjerice, ne štiti ih od zlostavljača koji su im poznati! Obilježja CAP programa U tumačenju zlostavljanja polazi od osnovnih ljudskih prava i definira ga kao povredu prava bilo koje osobe da bude sigurna, jaka i slobodna; djecu se poučava da ta osnovna ljudska prava pripadaju i njima. Program se izvodi u 3 koraka: 1. predavanje za cjelokupno osoblje škole/vrtića, 2. predavanje za roditelje, 3. radionica za djecu. Program osigurava cjelovit pristup prevenciji: svi odrasli (osoblje i roditelji) i djeca jedne generacije (razred ili predškolska grupa) sudjeluju u njegovom provođenju. Program upućuje djecu gdje u lokalnoj zajednici mogu naći podršku za sebe. U dječjoj radionici koristi se igranje uloga, pokazivanje modela ponašanja koja djecu osnažuju i pruža se mogućnost vježbanja tih novih ponašanja. Program pruža djeci praktične vještine i gradi povjerenje u vlastite sposobnosti da riješe probleme čak i u kriznim situacijama
Izvedba CAP programa
2. korak: Predavanje za roditelje Roditeljski sastanak se provodi prije dječje radionice. Teme koje se obrađuju su: Definiranje vrsta zlostavljanja djece Tradicionalni pristup prevenciji zlostavljanja nasuprot pristupu prevenciji kroz osnaživanje Pregled radionica za djecu Strategije poboljšanja komunikacije između odraslih i djece o pitanju zlostavljanja Odgovornost zajednice za prijavu mogućeg zlostavljanja djece Prijedlozi za uvođenje i jačanje prevencijskih vještina kod kuće
3. korak: Radionica za djecu Nakon uvodnog razgovora o osnovnim pravima svakog djeteta da bude sigurno, jako i slobodno, slijede 3 igrokaza. U njima se predstavljaju najčešće situacije zlostavljanja koje bi djeca mogla susresti: vršnjak nasilnik protiv djeteta (bulling), nepoznata odrasla osoba protiv djeteta poznata odrasla osoba protiv djeteta
Igrokazi se koriste da bi se zorno prikazale situacije o kojima onda djeca kroz razgovor dolaze do uspješnih prevencijskih strategija.
Na kraju, u završnom igrokazu, učiteljica igra samu sebe kao podržavajuću odraslu osobu koja odgovara na dječji poziv u pomoć. Što konkretno djeca uče u CAP programu? da jasno i glasno kažuNE onome tko ih pokušava ugroziti da u opasnosti pobjegnu na najbliže sigurno mjesto da viču što glasnije mogu i ne prestaju dok nisu sigurna traže pomoć odraslihu koje imaju povjerenje uvijek kad se osjećaju nesigurno, zaplašeno, uznemireno nečijim ponašanjem i da to nije tužakanje da traže pomoć vršnjaka da budu uvijek na sigurnoj udaljenosti kad razgovaraju s nepoznatim osobama da nikad ne prihvaćaju poklone, obećanja, ponude za uslugu koja zahtijeva od njih ulazak u auto ili stan nepoznate osobe da jasno razlikuju dobre i loše tajne da ako ih neznanac uhvati pokušaju ga zbuniti udaranjem u osjetljive dijelove tijela (prepone, potkoljenica, gornji dio stopala), maknuti mu ruku s usta snažnim povlačenjem za mali prst u suprotnom pravcu da se ne upuštaju sami u potragu za neznancem već da nastoje što bolje zapamtiti kako je izgledao i o tome obavijestiti odrasle ako ih poznata odrasla osoba plaši i zbunjuje svojim zahtjevima, osobito ako traži da to ostane «naša mala tajna», nikako o tome šutjeti već reći odraslima kojima vjeruju i govoriti im o tome sve dok to ne počnu shvaćati ozbiljno
Preuzeto sa stranica Udruge roditelja "Korak po korak" |
Osnovna škola Nikole Tesle Zagreb |